Search
View: 350|Reply: 0
Print Prev. thread Next thread

Læs alt om danske jernbaner

[ Promote this link! ]

25

!threads!

0

Friends

91

Money

member

Rank: 1

Jump to specified page
1#
Post time 2023-12-8 21:04:55 |Show the author posts only |Descending
Dette afsnit beskriver udviklingen af jernbanesystemet i det tidligere danske monarki. Altona-Kiel-banen (Kong Christian den Ottendes Østersø Jernbane) åbnede den 18. september 1844 og blev den første jernbanelinje i det danske monarki. 31 % af aktierne blev tegnet af den danske stat, mens resten blev hovedsageligt tegnet af byerne i området. Før banen åbnede, opstod der nærmest et jernbaneaktiehysteri i Tyskland. Den danske stat udnyttede lejligheden til at sælge størstedelen af sine aktier i banen med profit.

Der blev også påbegyndt en rent kommerciel bane mellem København og Roskilde, hvor aktier blev tegnet i Hamburg, og aktieselskabet blev kaldt Sjællandske Jernbaneselskab.

Roskildebanen blev indviet den 26. juni 1847 af Christian 8. Dog blev hverken budgetter eller tidsplaner overholdt, og efter åbningen var indtjeningen kun tilstrækkelig til at give et aktieafkast på ca. halvdelen af markedsrenten. Dette resulterede i, at aktiernes værdi faldt til under halvdelen af pålydende værdi. Aktiekapital til at udvide banen til Korsør blev kun tegnet, fordi staten garanterede aktionærerne i Sjællandske Jernbaneselskab et udbytte på 4 %.

Læs alt om danske jernbaner
I Jylland forsøgte man først en lignende konstruktion, men endte med at lade staten anlægge banerne. Forskellige strækninger åbnede i årene 1862 til 1865, mens baner i Sønderjylland blev åbnet i 1866, kort efter krigen i 1864.

Jernbanerne i Jylland og på Fyn blev anlagt af det britiske entreprenørfirma Peto, Brassey & Betts, men i 1867 blev Driftsselskabet opkøbt af staten, som etablerede Jydsk-fyenske Statsbaner den 1. september. Banen fra Fredericia til Aarhus åbnede i 1868, og strækningen fra Randers til Aalborg blev færdiggjort i 1869.

Jernbanefærgeforbindelsen over Lillebælt blev åbnet i 1872. Der blev efterfølgende etableret flere jernbanestrækninger i Jylland, og i 1880 indløste staten aktierne i Sjællandske Jernbaneselskab, men fortsatte driften under den hidtidige ledelse som Sjællandske Statsbaner.



You have to log in before you can reply Login | 立即注册

Heyshell

2024-4-28 20:27 GMT+8 , Processed in 0.037022 second(s), 20 queries .

Powered by Discuz! X2.5

© 2001-2012 Comsenz Inc.

To Top